UCHWAŁA NR X/72/2003
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 29 września 2003 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 ze zmian.) Rada Miejska w Mirosławcu uchwala co następuje:
§ 1.
1. Projekt budżetu miasta i gminy w Mirosławcu na rok kalendarzowy przygotowuje Burmistrz.
2. Przy przygotowaniu projektu budżetu udział biorą:
- Skarbnik,
- pracownicy merytoryczni, do których należy nadzór nad poszczególnymi zagadnieniami,
- kierownicy jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury prowadzących samodzielną gospodarkę finansową;
3. Burmistrz Gminy i Miasta w terminie do 15 września wyda zarządzenie w sprawie przygotowania materiałów do projektu budżetu.
§ 2. Pracownicy merytoryczni oraz kierownicy jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, instytucji kultury przygotowują materiały planistyczne na drukach według określonych wzorów załączonych do zarządzenia wraz z objaśnieniami do planowanych dochodów i wydatków ujętych w zestawieniach tabelarycznych.
§ 3. Ostateczny termin złożenia materiałów planistycznych przez osoby wymienione w § 2 ustala się na 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4. Materiały składane są do Skarbnika, który nadzoruje terminowe złożenie materiałów i ich kompletność.
§ 5. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych Skarbnik opracowuje do projektu budżetu zestawienia tabelaryczne:
1. Projektowany plan dochodów budżetu z wyodrębnieniem:
1) dochodów z podatków i opłat
2) dochodów z majątku gminy,
3) dochodów z tytułu innych należności gminy określonych ustawami,
4) subwencji z budżetu państwa,
5) dotacji na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie,
6) dotacji na dofinansowanie zadań własnych gminy
2. Wydatki budżetu z wyodrębnieniem:
1) wydatków bieżących z tego:
- wynagrodzeń,
- pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji dla zakładów budżetowych i instytucji kultury,
- innych dotacji.
2) wydatków majątkowych.
§ 6. Opracowane przez Skarbnika zestawienia tabelaryczne Burmistrz Gminy i Miasta analizuje i koryguje, po czym sporządza projekt uchwały budżetowej.
§ 7. Projekt uchwały budżetowej powinien zawierać:
1. Prognozowane dochody budżetu według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej.
2. Wydatki budżetu w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
1) wydatków bieżących z tego:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu publicznego,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę.
2) wydatków majątkowych.
3. Kwotę ogólnej rezerwy budżetowej.
4. Kwotę deficytu lub nadwyżki budżetowej.
5. Źródło pokrycia lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej.
6. Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi.
7. Plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków specjalnych.
8. Plan przychodów i wydatków funduszy celowych.
9. Wysokość dotacji dla gminnych instytucji kultury.
10. Zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i innych.
11. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie.
12. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań realizowanych w drodze porozumień między jednostkami samorządowymi.
13. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
14. Wydatki jednostek organizacyjnych gminy.
15. Określenie maksymalnej wysokości kredytów i pożyczek krótkoterminowych przewidywanych do zaciągnięcia w roku budżetowym.
16. Upoważnienia dla Burmistrza Gminy i Miasta wynikające z ustawy z 26 listopada 1998 o finansach publicznych.
§ 8. Do projektu uchwały budżetowej poza projektem budżetu Burmistrz Gminy i Miasta dołącza:
1. Informację o stanie mienia komunalnego w szczegółowości określonej w art. 120 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych obejmującej okres od 30 września roku poprzedniego do 30 września roku bieżącego.
2. Objaśnienia do planowanych dochodów i wydatków.
3. Wykaz zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetu gminy i miasta z uwzględnieniem następujących danych:
- nazwa i lokalizacja inwestycji,
- planowane nakłady na dany rok budżetowy.
4. Informację o sytuacji finansowej gminy z uwzględnieniem kredytów długoterminowych, nadwyżki budżetowej, obligacji.
§ 9. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego Burmistrz Gminy i Miasta w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedkłada Radzie Miejskiej oraz przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.
§ 10. Burmistrz Gminy i Miasta podaje do publicznej wiadomości założenia do projektu budżetu przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i Miasta od 2015 listopada przez okres 2 tygodni.
§ 11.
1. projekt budżetu analizują komisje Rady Miejskiej i dokonują jego oceny formułując wnioski "Opinia dot. projektu budżetu".
2. Komisje Rady Miejskiej proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie zobowiązane są wskazać źródło finansowania.
3. Opinie komisji przedstawione są Przewodniczącemu Rady Miejskiej i Burmistrzowi Gminy i Miasta do 30 listopada.
4. Wszelkie propozycje zmian wynikające z opinii Komisji Rady Miejskiej Burmistrz przedstawia na sesji budżetowej w formie autopoprawki.
§ 12. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 13. Traci moc uchwała nr XXIII/126/97 Rady GminyiMiastawMirosławcu z dnia 4 lipca 1997 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy i miasta Mirosławiec oraz wprowadzania zmian do budżetu.
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta.
§ 15. Uchwała wchodzi wżycie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obliguje Radę Miejską do sporządzenia procedury uchwala budżetu.
Procedurę uchwalania budżetu oparto o przepisy prawne, głównie o ustawę z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych