Dz. Urz. Woj. Zachpom 2015 r. poz. 1214
UCHWAŁA NR V/46/2015
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 30 marca 2015 r.
w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji celowych ze środków budżetu Gminy i Miasta Mirosławiec na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z ochroną środowiska i gospodarki wodnej obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji i sposób jej rozliczania
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2013 r., poz. 594 z późn. zm.1)) i art. 403 ust. 2-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. 2013 r., poz. 1232 z późn. zm.2)) uchwala się, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Ustala się zasady udzielania dotacji celowych ze środków budżetu Gminy i Miasta Mirosławiec na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z ochroną środowiska i gospodarki wodnej obejmujące w szczególności kryteria wyboru przedsięwzięć do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania.
§ 2. Dotacja celowa będzie udzielana na następujące zadania:
1) zakup i montaż wraz z instalacją urządzeń do wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych w systemie centralnego ogrzewania i ciepłej wody (kolektory słoneczne, pompy ciepła, rekuperatory do mechanicznego odzysku ciepła),
2) budowę przydomowych oczyszczalni ścieków,
3) usuwanie, transport i unieszkodliwianie materiałów budowlanych zawierających azbest z budynków mieszkalnych, gospodarczych i innych.
§ 3. W oparciu o ustalone zasady o finansowanie lub dofinansowanie mogą ubiegać się podmioty wymienione w art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz.U. 2013 r., poz. 1232 z późn. zm.), tj.:
1) podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych, w szczególności:
a) osoby fizyczne,
b) wspólnoty mieszkaniowe,
c) osoby prawne,
d) przedsiębiorcy,
2) jednostki sektora finansów publicznych, będące gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
§ 4.
1. W przypadku ubiegania się o przedmiotową dotację przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, udzielone dofinansowanie będzie stanowić pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r. s.1).
2. W przypadku ubiegania się o przedmiotową dotację przez przedsiębiorcę w sektorze produkcji rolnej, udzielone dofinansowanie będzie stanowić pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r. s.9 ).
3. W przypadku ubiegania się o przedmiotową dotację przez przedsiębiorcę w sektorze rybołówstwa, udzielone dofinansowanie będzie stanowić pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L 190, z 28.06.2014, str. 45).
Rozdział 2.
Tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji celowej
§ 5.
1. Z budżetu Gminy i Miasta Mirosławiec mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań, o których mowa w § 2 realizowanych na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec.
1)Zm. poz. 645 i 1318 oraz z 2014 r. poz. 379 i 1072.
2)Zm. z 2009 r. Nr 130, poz. 1070, z 2013 r. poz. 21, 888 i 1238 oraz z 2014 r. poz. 40, 47, 457, 822, 1101, 1146, 1322 i 1662.
2. Łączną kwotę dotacji w danym roku kalendarzowym określa uchwała budżetowa Gminy i Miasta Mirosławiec.
3. Wysokość dotacji na zadania wymienione w § 2 pkt 1 i 2 określa się w wysokości 50% kosztów ich realizacji, jednak nie więcej niż 5 000 zł ( pięć tysięcy zł).
4. Wysokość dotacji na zadanie wymienione w § 2 pkt 3 określa się w wysokości 100% kosztów ich realizacji, jednak nie więcej niż 6 000 zł ( sześć tysięcy zł).
§ 6.
1. Ubiegający się o przyznanie dotacji składa do Burmistrza Mirosławca wniosek, który zawiera w szczególności:
a) dane Wnioskodawcy (nazwa, adres, status prawny),
b) informacje dotyczące zadania, które ma być realizowane z wnioskowanej dotacji (nazwa zadania, cel realizacji, opis przewidywanych efektów ekologicznych, lokalizacja, okres realizacji),
c) koszt zadania brutto i jego konstrukcja finansowa, w tym wysokość środków własnych i z innych źródeł,
d) kwotę wnioskowanej dotacji,
e) harmonogram rzeczowo-finansowy zadania.
2. Do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
a) oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością, na której będzie realizowane zadanie lub dokument potwierdzający prawo własności do nieruchomości,
b) pozwolenie na budowę lub potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, jeśli są one wymagane przepisami prawa w celu realizacji określonego zadania,
c) wymagane zgody i atesty, jeśli ich posiadanie wynika z obowiązujących przepisów,
d) kopie dokumentów potwierdzających dane zawarte we wniosku,
e) podmioty ubiegające się o pomoc de minimis:
– wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymały w roku, w którym ubiegają się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013r.),
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r.),
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L 190, z 28.06.2014),
– innych niezbędnych informacji - o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311 ze zm. ) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie ( Dz. U. z 2010 r. Nr 121 poz.810).
3. Wnioskodawca jest zobowiązany dołączyć także inne dokumenty, jeśli charakter realizowanego zadania wymaga ich uzyskania, albo jeśli ich przedłożenie jest niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia wniosku lub może mieć wpływ na wysokość dotacji, w szczególności:
1) w przypadku zadania wymienionego w § 2 pkt 2 niniejszej uchwały zaświadczenie z Zakładu Energetyki Cieplnej, Wodociągów i Kanalizacji w Mirosławcu o braku możliwości przyłączenia danej nieruchomości do sieci kanalizacyjnej,
2) w przypadku zadania wymienionego w § 2 pkt 3 niniejszej uchwały "Informacji o wyrobach zawierających azbest" sporządzonej wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest ( Dz. U. z 2011 r. Nr 8 poz. 31) oraz ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.
4. Wzór wniosku określi Burmistrz Mirosławca w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy i Miasta Mirosławiec uwzględniając zapisy § 6.
5. Terminy przyjmowania wniosków o udzielenie dotacji celowej na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska wskazanych w § 2 Burmistrz Mirosławca ogłasza na stronie internetowej i tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w inny przyjęty zwyczajowo sposób.
Rozdział 3.
Kryteria wyboru zadania do finansowania lub dofinansowania
§ 7.
1. Wnioski o udzielenie dotacji kwalifikuje i opiniuje pod względem zgodności zadania z ustawowym przeznaczeniem dotacji oraz jego kompletności pracownicy merytoryczni Urzędu Miejskiego w Mirosławcu.
2. W przypadku braków formalnych we wniosku wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie braków formalnych w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania, o czym wnioskodawca zostanie poinformowany w formie pisemnej.
3. Dotacje nie będą udzielane na zadania zrealizowane przed datą zawarcia umowy.
4. Rozstrzygnięcie w przedmiocie udzielenia dotacji podejmuje Burmistrz Mirosławca, o czym wnioskodawca zostaje powiadomiony pisemnie.
5. Przyznanie dotacji uzależnione jest od:
1) ilości środków finansowych w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec, przewidzianych do wydatkowania na określony cel - finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na dany rok budżetowy,
2) przeznaczenia wymaganej kwoty środków własnych podmiotu dotowanego na cel określony we wniosku, wynikającej z całkowitej wartości zadania z wyłączeniem zadania wymienionego w § 2 pkt 3 niniejszej uchwały,
3) przewidywanego efektu ekologicznego realizowanego zadania (np. ilość zlikwidowanych pieców węglowych, piecyków gazowych/powierzchnię ogrzewania, moc cieplną likwidowanej kotłowni/powierzchnię ogrzewania oraz moc lub powierzchnię instalowanego odnawialnego źródła energii, likwidowane szambo, ilośc usuwanego azbestu),
4) od miejsca realizacji w przypadku dofinansowania zadania wymienionego w § 2 pkt 2 niniejszej uchwały, tj. realizowanego w miejscowości, w której nie ma zbiorowej oczyszczalni ścieków i kanalizacji, lub też oczyszczalnia i kanalizacja istnieje, lecz doprowadzenie przyłącza kanalizacyjnego do budynku nie jest możliwe wykonania przyłącza od kosztów wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków,
5) zastosowania nowych urządzeń posiadających aprobatę techniczną stosowaną w budownictwie wg obowiązujących przepisów, w tym ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane ( t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623),
6) w przypadku zadania wymienionego w § 2 pkt 3 niniejszej uchwały spełnienie warunków przez wnioskodawców określonych w odrębnych przepisach oraz spełnienie warunku wykonania prac przez przedsiębiorców uprawnionych do świadczenia usług z zakresu usuwania i transportu oraz unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest zgodnie z wymaganiami przepisów odrębnych,
7) realizacji zadania w roku budżetowym, w którym został złożony wniosek na udzielenie dotacji.
6. W przypadku gdy złożone wnioski w całości spełnią kryteria wymienione w ust. 5 pkt 2-7 zaś w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec nie będzie wystarczającej ilości środków finansowych na ich realizację, o przyznaniu dotacji decydować będzie kolejność złożenia wniosku.
Rozdział 4.
Sposób rozliczania dotacji
§ 8.
1. Udzielenie dotacji celowej następuje w formie umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Gminą i Miastem Mirosławiec a podmiotem dotowanym. Wzór umowy określa Burmistrz Mirosławca.
2. Dotacja przekazana zostanie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, po wykonaniu zadania i zatwierdzeniu rozliczenia.
3. Przygotowanie projektu umowy i nadzór nad jej realizacją należy do obowiązków pracowników merytorycznych Urzędu Miejskiego w Mirosławcu.
4. Informację o podmiotach dotowanych i wysokości dotacji podaje się do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy i Miasta Mirosławiec.
§ 9.
1. Rozliczenie dotacji następuje po pisemnym zawiadomieniu Burmistrza Mirosławca przez podmiot dotowany o zakończeniu realizacji zadania w terminie 14 dni od dnia wpływu zawiadomienia.
2. Podmiot dotowany zobowiązany jest do rozliczenia dotacji w ciągu 15 dni od zakończenia realizacji zadania określonego w umowie, jednak nie później niż do 15 grudnia danego roku budżetowego.
3. Do rozliczenia winny być dołączone następujące dokumenty (oryginały do wglądu, kopie jako załączniki do rozliczenia):
1) umowa z wykonawcą zadania,
2) protokół odbioru końcowego, podpisanego przez podmiot dotowany lub jego pełnomocnika,
3) dokumenty (rachunki, faktury) potwierdzające poniesienie wydatków na realizację zadania, wystawione z datą nie wcześniejszą, niż data zawarcie umowy, o której mowa w § 8 ust. 1.
4) w przypadku realizacji zadania, o którym mowa w § 2 pkt 3 oświadczenie wykonawcy o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649 ze zm.) oraz kopia karty przekazania odpadu wraz z dokumentami potwierdzającymi unieszkodliwienie odpadu przez jednostkę posiadającą w tym zakresie stosowane zezwolenie.
§ 10.
1. Przekazanie dotacji podmiotowi dotowanemu następuje po:
1) zakończeniu zadania,
2) przyjęciu poprawnego rozliczenia,
2. Dokonanie oceny poprawności przedłożonego rozliczenia dotacji następuje pod względem:
1) faktycznego wykonania zadania,
2) terminowości,
3) zgodności realizacji zadania z umową,
4) zgodności z przedłożonymi dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków na realizację zadania.
3. Zrealizowanie zadania wg przedłożonego wniosku wraz z dokumentacją jest równoznaczne z osiągnięciem efektu rzeczowo-ekologicznego.
Rozdział 5.
Postanowienia końcowe
§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 15. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia.
§ 16. Uchwała traci moc z dniem 31 grudnia 2020 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Piotr Czech
# | Nazwa pliku | Data dodania | Pobrano | |
---|---|---|---|---|
1 | zasad udzielenia dotacji.pdf | 2015-04-02 14:11:14 | 196 razy |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Lidia Cybulska | 01-04-2015 11:32:54 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Przewodniczący Rady Piotr Czech | 30-03-2015 |
Ostatnia aktualizacja: | Lidia Cybulska | 22-06-2017 14:09:31 |